Washington to investigate Chinese-owned radio stations in the US

CRI ChinaAuthorities in Washington are preparing to launch an investigation into a dozen radio stations operating in major cities in the United States, which are allegedly owned by a subsidiary of the Chinese government. The investigation appears to have been sparked by a report published by the Reuters news agency on Monday, which claims that the Chinese government is operating a “covert radio network” inside the US, aimed at broadcasting news reports that reflect Chinese views. According to Reuters, the radio stations broadcast in at least a dozen large American cities, including Houston, San Francisco, Boston and Philadelphia.

All stations in question are managed by broadcasting firm G&E Studioa, based in West Covina, California, which is owned by James Su, a Shanghai-born American broadcasting entrepreneur. According to the news agency, G&E Studio controls the vast majority of these stations’ air time, which it fills with entertainment and public-affairs programming produced in its studios in California. However, the Reuters report claimed that G&E Studio is 60% owned by China Radio International (CRI), which is a Chinese state-controlled broadcaster. Founded as Radio Peking in 1941, then renamed to Radio Beijing during the Cold War, CRI is the Chinese equivalent of the Voice of America or the BBC World Service: it is officially affiliated with the Chinese government and reflects its point of view. What is more, said Reuters, some of the programming aired on G&E Studio-managed stations is produced by CRI in Beijing. Consequently, news programming on these stations tends to reflect the Chinese government’s point of view, on subjects such as Taiwan, naval rights in the South China Sea, trade policies and other major topics of the day.

The investigation has been launched by the US Federal Communications Commission (FCC) because American law prohibits representatives of foreign governments, or foreign governments themselves, from owning or managing US broadcast stations. Moreover, individuals or companies seeking to influence American politics or public opinion on behalf of a foreign agency, group or government, must register with the US Department of State. It doesn’t appear that G&E-owned radio stations have done that, said Reuters on Monday. The news agency quoted FCC spokesman Neil Grace, who said that an investigation had been launched into “the foreign ownership issues raised in the stories, including whether the Commission’s statutory foreign ownership rules have been violated”. The Department of State, however, refused to confirm or deny that an investigation into G&E Studios was underway.

Author: Joseph Fitsanakis | Date: 3 November 2015 | Permalink

Advertisements

We welcome informed comments and corrections. Send us yours using the form below.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s