News you may have missed #362 (sex & politics edition)

Bookmark and Share

Iraqi agents planned to bomb US radio station, claim Czech spies

RFE/RL old HQ

RFE old Prague HQ

By IAN ALLEN | intelNews.org |
Czech counterintelligence officials have alleged that Iraqi agents planned in 2000 to attack the Prague headquarters of US government-funded radio station broadcasting to Iraq, among other countries. Intelligence observers may remember that, in April of 2001, the Czech government expelled Iraqi diplomat Ahmed Khalil Ibrahim Samir al-Ani Ibrahi, who was caught photographing the headquarters of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). RFE/RL is a radio station established by the US government during the Cold War, to broadcast anti-communist messages to Eastern Europe. It began broadcasting to Iraq and other Middle Eastern countries in 1998. Now Jan Subert, a representative of the Czech Security Information Service (BIS), has alleged that Ibrahi’s expulsion was connected to a secret plan by Iraqi agents to silence RFE/RL’s Iraqi program by attacking the station with rocket-propelled grenades, hand grenades and machine guns, from an apartment building across the street from RFE/RL’s downtown Prague headquarters. Read more of this post

Mussolini was paid by Britain’s MI5, archives reveal

Benito Mussolini

Benito Mussolini

By JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org |
A Cambridge professor has unearthed archived documents showing that money from MI5, Britain’s counterintelligence and security agency, helped Italian fascist dictator Benito Mussolini lunch his political career. Dr. Peter Martland, Fellow at Corpus Christi College, Cambridge, said MI5’s Rome station, which at the time was staffed by 100 British intelligence officers, paid Mussolini £100 a week (around £6,000 or $9,600 a week in today’s money) starting “from the autumn of 1917 [and] for at least a year”. The payments, which were authorized by MI5’s director in Rome, Sir Samuel Hoare (later Lord Templewood), were aimed to assist Mussolini’ newspaper, Il Popolo d’Italia, propagandize in favor of Italy’s continued fighting in World War I on the side of the Allied Powers, of which Britain was also a member. Read more of this post

Lawsuit claims US government paid reporters during Cuban Five spy trial

NCFCF rally

NCFCF rally

By IAN ALLEN | intelNews.org |
Campaigners in support of the release of a group of Cuban government agents jailed in the US have sued the US government for allegedly influencing media coverage of the trial by paying journalists in Miami. The Cuban Five were arrested in 1998 and convicted in 2001 of spying on US soil on behalf of the Cuban government. But now the Washington-based Partnership for Civil Justice Fund has joined forces with The National Committee to Free the Cuban Five, in accusing the US government of employing journalists to shape American public opinion about the Five. According to the lawsuit, 16 American journalists working for Radio y Televisión Martí, a US government-funded TV and radio station targeting Cuba, were employed by the US government to air critical views about the Cuban Five through non-governmental news outlets. Read more of this post