New report details growing presence of Russian private security firms in Africa

Central African Republic RussiaA new report by the American news network CNN has shed new light into the little-researched subject of Russian-owned private military and security operations in Africa. CNN said the report took a month to complete. It claims that a Russian tycoon by the name of Yevgeny Prigozhin has been instrumental in the growth of Russian private security operations in the continent. Prigozhin is one of the closest confidantes of Russian President Vladimir Putin. The United States accuses him of helping fund the Internet Research Agency, a Russian company based in Saint Petersburg, which allegedly participated in the Kremlin’s efforts to meddle in the 2016 US presidential election. CNN claims that Prigozhin is also connected with PMC Wagner, a Russian security contractor with presence on the ground in Syria and eastern Ukraine. Western officials allege that firms like Wagner could not operate without permission from the Kremlin.

According to the CNN report Prigozhin turned to African countries like Sudan, Libya and the Central African Republic in order to make up for his financial losses in Syria and Ukraine. He allegedly has a role in many of Russia’s 20 military agreements with African states where he provides security and weapons training on behalf of Moscow. In return, his group of companies, headed by a firm called Concord, receives exploration permits and the rights to exploit precious metals found throughout Africa, according to CNN. The network sent correspondents to the Central African Republic where they found that a radio station and a major military training base are run by a group of 250 Russian contractors. None of them will say who pays them, according to CNN, and at least one of them claims to be a “security adviser” for Central African Republic President Faustin-Archange Touadéra. Most of the Russians operate out of Palais de Berengo, a dilapidated presidential palace located 30 miles south of the capital Bangui, which used to belong to the country’s late dictator Jean-Bedel Bokassa. At a nearby mining site there are now hundreds of locals who work for the Russians, said CNN.

The CNN report also notes that last year three Russian journalists, Kirill Radchenko, Alexander Rastorguyev and Orkhan Dzhemal, were ambushed and executed near Sibut in the central region of the country, allegedly “by men wearing turbans and speaking Arabic after refusing to surrender their vehicle and equipment”. They were in the Central African Republic to research the presence of Russian private security firms. Their trip was funded by the Center for Investigation, a London-based foundation owned by the Russian exiled billionaire Mikhail Khodorkovsky. No one has been arrested or charged for the killings of the three Russian journalists. Central African Republic authorities told CNN that “investigations were continuing” into the matter.

Author: Ian Allen | Date: 14 August 2019 | Permalink

Advertisements

Russian teams bribed Madagascar presidential candidates, BBC claims

Marc Ravalomanana Andry RajoelinaTeams of “Russian technical specialists” bribed several leading candidates in last year’s presidential elections in Madagascar, in an effort to influence the outcome, according to an investigation by the BBC. The 2018 presidential campaign was among the most closely fought in Madagascar’s 60-year post-independence history. The electorate’s attention concentrated mostly on two former presidents, Marc Ravalomanana, and Andry Rajoelina. Following a closely contested second round in late December, Rajoelina was elected president, having received 500,000 votes more than his opponent. Since his election, Rajoelina has promoted closer ties with Russia. Most notably, he has strengthened his country’s military cooperation with Moscow —a process that was initiated by his predecessor in October of last year.

But a new investigation by the BBC suggests there was a “systematic and coordinated operation” by a group of Russian businessmen with ties to the Kremlin to help Rajoelina get elected. There were “clear signs of Russian meddling in the polls”, claims the BBC, adding that at least six leading candidates in the election were offered money by the Russians to support rival candidates in the second round of the elections. Among them was Andre Mailhol, a Christian pastor who ran for president and ended up in fourth place with around 60,000 votes. He told the BBC that a group of Russians paid his deposit to run in the election and funded his campaign. In return, they asked that he would support their preferred candidate in the second round of the elections. Mailhol said that the Russians made him sign a contract promising to do as he was told.

The BBC claims that the payments to several presidential candidates were made by “dozens of Russians” who are central figures in Madagascar’s business community. They allegedly include Andrei Kramar and Roman Pozdnyakov, who live permanently in the island country. Other alleged accomplices are diamond trader Vladimir Boyarishchev, as well as Maksim Shugaley, a political campaign manager who lives in Russia. The BBC claims that their activities were funded by Yevgeny Prigozhin, a Kremlin operative who has been indicted in the United States for his alleged interference in the 2016 US presidential election. Prigozhin has allegedly been financing “teams of Russian technical specialists” to sway the results of elections in Madagascar and other African countries, according to the BBC.

Author: Joseph Fitsanakis | Date: 08 April 2019 | Permalink