Switzerland to probe claims it was spied on by US, German agencies

SwisscomThe office of the Swiss Federal Prosecutor has launched an investigation into claims that the country’s largest telecommunications provider was spied on by a consortium of German and American intelligence agencies. The spy project was reportedly a secret collaboration between Germany’s BND (Bundesnachrichtendienst) and America’s National Security Agency (NSA). According to Austrian politician Peter Pilz, who made the allegations on Wednesday, the BND-NSA collaboration was codenamed EIKONAL and was active from 2005 to 2008. Speaking during a press conference in Bern, Switzerland, Pilz said many European phone carriers and Internet service providers were targeted by the two agencies.

Among EIKONAL’s targets, said Pilz, was Swisscom AG, Switzerland’s largest telecommunications provider and one of the successor companies to the country’s national carrier, the PTT (short for Post, Telegraph, Telephone). The government of Switzerland still retains a majority of Swisscom shares, which makes the Bern-based company the closest thing Switzerland has to a national telecommunications carrier. Under the EIKONAL agreement, the BND accessed Swisscom traffic through an interception center based in Frankfurt, Germany. From there, said Pilz, the intercepted data was transferred to a BND facility in Bad Aibling to be entered into NSA’s systems. Pilz shared numerous documents at the press conference, among them a list of key transmission lines that included nine Swisscom lines originating from Zurich and Geneva.

Switzerland’s Office of the Federal Prosecutor said on Wednesday that a criminal investigation was already underway into Peter Pilz’s claims, and that the Swiss Federal Intelligence Service was in contact with Swisscom and other actors targeted by EIKONAL. Meanwhile, Pilz refused to answer questions about where he got the documents about the alleged spy operation. He said, however, that he did not think Swisscom was aware of the BND-NSA actions against it. The company issued a statement on Wednesday saying it had “no agreements with the NSA, the BND, or any other foreign intelligence agency that permit eavesdropping” on company lines.

Author: Ian Allen | Date: 28 May 2015 | Permalink: http://intelnews.org/2015/05/28/01-1705/

German spies helped US find bin Laden, claims German newspaper

BND headquarters in BerlinBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
German intelligence gave the United States a tip of “fundamental importance” about the whereabouts of al-Qaeda founder Osama bin Laden, which helped the Americans locate him in Pakistan, according to a German media report. Germany’s leading tabloid newspaper, Bild am Sontag, said in its Sunday edition that the tip allowed the Central Intelligence Agency to corroborate separate intelligence tips pointing to the possibility that the wanted Saudi terrorist may have been hiding in the Pakistani city of Abbottabad. Citing an unnamed “American intelligence official”, Bild said the tip was given to the CIA by its German equivalent, the Bundesnachrichtendienst, known in Germany as BND. It said the critical information originated from an agent handled by the BND inside Pakistan’s Inter-Services Intelligence directorate (ISI). The agent was an officer of the ISI but had secretly worked as an agent of the BND “for years”, said the German newspaper.

The tip was eventually communicated by the Germans to the CIA, and was used by the American agency to corroborate information from a number of other sources, which eventually led to the decision to send a Special Forces team to kill the al-Qaeda leader. According to the German paper, the CIA was already leaning toward the view that bin Laden was hiding in Abbottabad. However, the BND tip was “of fundamental importance” in enabling the CIA to make up its mind as to bin Laden’s whereabouts, said Bild. Moreover, the BND’s Pakistani agent allegedly told the German agency that the ISI leadership was protecting bin Laden while holding him under house arrest. If true, the Bild information would seem to confirm allegations made by American reporter Seymour Hersh and security expert R.J. Hillhouse that Pakistani leaders had secretly imprisoned the al-Qaeda founder in Abbottabad. The Bild article goes on to claim that German intelligence used its Bad Aibling Station listening posts to monitor the Pakistani government’s communications so as to help ensure that the planned American attack on bin Laden’s compound was not being anticipated by Islamabad.

However, in reporting on Bild’s allegations, German newsmagazine Der Spiegel questions the validity of the tabloid newspaper’s argument. Why, it asks, would the BND’s Pakistani agent approach his German handlers with the information about bin Laden’s whereabouts, instead of going directly to the Americans? Had the agent followed the latter course of action, he or she could have been able to claim the lucrative reward offered by the US Department of State in exchange for information that would help locate the al-Qaeda founder.

Hersh: Pakistanis gave CIA permission to kill bin Laden

Osama bin LadenBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
Journalist Seymour Hersh has cited senior American intelligence officials in claiming that the killing of Osama bin Laden was a joint operation between the United States and Pakistan. In a lengthy article published over the weekend in The London Review of Books, the veteran investigative reporter suggests that Pakistan had kept the al-Qaeda founder in prison for several years in the city of Abbottabad. Pakistan’s Inter-Services Intelligence Directorate —known commonly as ISI— had planned to turn bin Laden over to the US in its own time, in a quid-pro-quo move. But the Pakistanis’ plan had to be scrapped when bin Laden’s hideout was betrayed to the Central Intelligence Agency by a former ISI officer, says Hersh. His assertion agrees with previous accounts of the US raid against bin Laden, offered by security expert R.J. Hillhouse in 2011, and earlier this year by Lt. Gen. Asad Durrani, who led the ISI from 1990 to 1992.

The unnamed sources behind Hersh’s claims are an American “retired senior intelligence official” who was privy to early intelligence concerning bin Laden’s compound in Pakistan. Hersh also cites “information from inside Pakistan”, as well as two other sources from America, who have been “longtime consultants to the [US] Special Operations Command”.

The initial tip about bin Laden’s whereabouts came to the CIA in the form of a ‘walk-in’ —a term used to denote someone who voluntarily contacts an intelligence outpost, usually by simply walking into an embassy or consulate and asking to speak to the intelligence officer on duty. Hersh says the walk-in was a former high official in the ISI, who told the Agency’s Islamabad station that he could lead them to the al-Qaeda founder’s location. The retired official was successfully polygraphed and was eventually able to claim the $25 million reward offered by the US Department of State for bin Laden’s head. He and his family are now living in the Washington, DC, area, says Hersh.

The walk-in told the CIA that the compound in Abbottabad where bin Laden was living was “not an armed enclave”, as Langley had initially assumed. Instead it was a prison and was under the complete control of the ISI. The latter had managed to capture bin Laden in the Hindu Kush Mountains in 2006, by paying off some of the local tribesmen who were sheltering him. Hersh also reiterates information previously reported by intelNews, namely that the government of Saudi Arabia had entered into an agreement with Islamabad to finance the construction and maintenance of bin Laden’s prison-compound in Abbottabad.

According to Hersh, the US government eventually informed Pakistan that it had uncovered and was incessantly monitoring bin Laden’s location. Along with threats, Washington offered the ISI commanders, who were in charge of bin Laden’s security, “under-the-table personal incentives” to agree to stand aside during a US raid on the compound. Under the final agreement, struck at the end of January 2011, the Americans promised to send in a small force that would kill bin Laden, thus sparing Islamabad and Riyadh the embarrassment of the al-Qaeda founder speaking out about his previously close relations with both governments. The Pakistanis even provided the CIA with accurate architectural diagrams of the compound. Accordingly, when the US forces went into Abbottabad in May of that year, “they knew where the target was —third floor, second door on the right”, says the retired US intelligence official quoted by Hersh.

The veteran journalist adds that the American planners of the operation knew well that bin Laden had been held in virtual isolation from the outside world for years, and that he was not “running a command center for al-Qaeda operations” from Abbottabad, as the White House later claimed. Consequently, the stories about “garbage bags full of computers and storage devices” that the US Navy SEALs brought back from the compound were false. Some of the SEALs took with them some books and papers found in bin Laden’s bedroom. But most of the material that was eventually acquired by the CIA was voluntarily provided to the Americans by the Pakistanis, who took control of the compound immediately after the SEALs left and eventually razed it.

Airbus to sue Germany for helping US spy on its operations

By JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.orgBND headquarters in Berlin
European conglomerate Airbus has announced it will file a criminal complaint over allegations that German intelligence services collaborated with their American counterparts to spy on the aerospace firm. The impending lawsuit stems from allegations made last week in the German media that Berlin colluded with Washington to carry out industrial espionage in several European countries. The alleged collaboration involved Germany’s Bundesnachrichtendienst, known as BND, and the United States’ National Security Agency. According to German media reports, the two agencies joined forces at the request of the NSA, in order to determine whether European companies were breaking international trade embargoes. For that purpose, the two agencies launched a joint communications interception project that targeted telephone, email and other online exchanges involving a host of governmental and corporate targets in Europe. German newsmagazine Der Spiegel said last week that the BND used its Bad Aibling listening station to spy on, among other targets, the palace of the French president in Paris, the headquarters of the European Commission in Brussels, as well as Airbus, which is headquartered in Toulouse.

A statement by Airbus, which was quoted by the Reuters news agency, said that the company was well aware that large firms competing for international contracts worth hundreds of millions of euros “are often targets of espionage”. However, said the company, the recent case involving the alleged BND-NSA collaboration caused it considerable alarm, “because there are firm reasons for suspicion”. The company added that it did not wish to speculate further and noted that it had communicated with German federal authorities requesting further information on the allegations of corporate espionage. Meanwhile, Germany’s Minister of the Interior, Thomas de Maiziere, who supervises the BND, denied rumors that Berlin had tried to cover up the collaboration between the BND and the NSA, and called for the espionage allegations to be investigated by parliament.

The news comes amidst a rocky period in the bilateral relationship between Germany and the United States. In July of last year, Germany expelled the CIA station chief —essentially the top American spy in the country— from its territory. The unprecedented move was prompted by a series of extraordinary disclosures made by US defector Edward Snowden, concerning extensive American intelligence operations against Germany.

Declassified report points to flaws in post-9/11 NSA wiretapping

NSA's Utah Data CenterBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
A lengthy United States government report into the post-9/11 communications interception program by the National Security Agency says it was limited in both usefulness and effectiveness. The report examines the controversial NSA program codenamed STELLAR WIND, initiated in the wake of 9/11 on direct orders by the then-President George W. Bush. It instructed the NSA to launch an extensive program of data mining of American citizens’ information, as well as monitor their telephone conversations, Internet activity and financial transactions. The existence of STELLAR WIND was revealed in 2005 by The New York Times, based on allegations by a US government whistleblower, who three years later identified himself as US Justice Department official Thomas M. Tamm. By that time, Congress had stepped in to formally legalize the program, which many criticized as unconstitutional.

Last Friday, The New York Times received an internal report on STELLAR WIND that was produced jointly in 2009 by the inspectors general of five American law enforcement and intelligence agencies. A short, unclassified summary of the document had been published by the Department of Justice when the report had first came out. But The Times have now received a complete —albeit redacted— version of the report, following a Freedom of Information lawsuit it filed last year. According to the paper, the report includes “several paragraphs” describing “success” cases that ensured from the information derived from STELLAR WIND. However, these are all redacted. But the report also points out that the program’s secrecy made it extremely obscure even within the US Intelligence Community and thus it “hampered its effectiveness” by making it less useful. It appears that only a small, select group of Central Intelligence Agency analysts even knew of the program’s existence, while Federal Bureau of Investigation analysts and agents were effectively unable to use the program due to its “highly classified status”.

The report also states that, as of 2009, senior American intelligence officials “struggled to identify any specific terrorist attacks that had been thwarted” by STELLAR WIND. Additionally, it appears that none of the counterterrorist leads derived from the program between August 2004 and January 2006 proved useful in FBI investigations.

Macau authorities deny CIA tried to assassinate Snowden

PLA Macao GarrisonBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
Authorities in the Chinese region of Macau have denied news reports that Chinese Special Forces averted an attempt by the United States Central Intelligence Agency to kill or capture American defector Edward Snowden. The reports were initially published on March 8 on the website of China News Service, China’s second-largest state-owned news agency after Xinhua. The news agency, which serves China’s Special Administrative Regions of Hong Kong and Macau, said that a secretive unit of the Chinese People’s Liberation Army held a private function to celebrate its success against an alleged attempt by the CIA to kill Snowden. The American former computer expert worked for the CIA and the National Security Agency before defecting to Russia in the summer of 2013. Prior to arriving in Russia, however, Snowden first sought refuge in Hong Kong, where he stayed until June 23.

According to Chinese media reports, the US sent a CIA assassination squad to Hong Kong in mid-June 2013, in an effort to either abduct or kill Snowden. However, the defector’s life was allegedly saved by men from the so-called “Sharp Swords” Special Forces unit of the PLA’s Macao Quick Reaction Platoon. The latter, which is part of the PLA’s Macau Garrison, had reportedly been urgently dispatched to Hong Kong by the Chinese government, in order to guard the high-profile American defector. Some reports suggest that a fierce firefight took place between the Chinese Special Forces troops and the CIA hit squad, which eventually left four CIA officers dead, including “a senior member of the CIA’s network in Hong Kong”. When Snowden transferred to Russia, the PLA unit returned to its base in Macau, where it remains today. Chinese news media alleged that a special “special event” was held in honor of the PLA unit, during which several of its members received “first-class merit awards” for protecting Snowden and neutralizing the alleged CIA operatives.

On Monday, however, the First Secretary of the Security Office of Macau, Wong Sin Chat, told local media that the reports of a PLA award ceremony were “nothing more than rumors”. He added that there had been no attempt by anyone to assassinate Snowden, and noted that, on behalf of Macau’s state authorities, he could “absolutely confirm” that the news reports had been inaccurate. Washington has yet to comment on the allegations.

Russian hackers accessed Obama’s email correspondence

White HouseBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
Computer hackers believed to be connected to the Russian government were able to access emails belonging to the president of the United States, according to American officials briefed about the ensuing investigation. The cyberattack on the White House was announced by American government officials in October of last year, soon after it was discovered by security experts. But The New York Times said on Saturday that the hacking was far more intrusive than had been publicly acknowledged and that the information breach resulting from it was “worrisome”. The paper said that the individuals behind the cyberattack were “presumed to be linked to the Russian government, if not working for it”. It also quoted one unnamed senior US official, who said that the group that perpetrated the hacking was “one of the most sophisticated actors we’ve seen”.

Little concrete information has emerged on the hacking, but it appears to have started with attempts to compromise computers at the US Department of State. As CNN reported earlier this month, the hackers essentially managed to take control of the State Department’s declassified computer network and exploit it for several months. In most American government departments, senior officials operate at least two computers in their offices. One is connected to the government’s secure network used for classified communications; the other is used to communicate unclassified information to the outside world. In theory, those two systems are supposed to be separate. However, it is common knowledge that the publicly linked computers often contain sensitive or even classified information. It is this unclassified part of the network that the alleged Russian hackers were able to access, in both the State Department and the White House.

According to The Times, by gaining access to the email accounts of senior US government officials, the hackers were able to read unclassified emails sent or received by, among others, President Barack Obama. The US president’s own unclassified account does not appear to have been breached, said the paper, nor were the hackers able to access the highly classified server that carries the president’s mobile telephone traffic. Nevertheless, the operation to remove monitoring files placed in US government servers by the hackers continues to this day, and some believe that the presence of the intruders has yet to be fully eradicated from the system. The Times contacted the US National Security Council about the issue, but was told by its spokeswoman, Bernadette Meehan, that the Council would “decline to comment”. The White House also declined to provide further information on the incident and the ensuing investigation.

Yemen’s Shiite rebels are not Iran proxies: US intelligence officials

YemenBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
American intelligence officials have cautioned against the popular narrative that Yemen’s Shiite rebels are proxies or Iran, noting that Tehran actually counseled them against conquering Yemeni capital Sana’a last year. Known as Houthis, the group formally calls itself Ansar Allah (Supporters of God) and consists almost exclusively of Zaidi tribesmen, who follow an obscure form of Shia Islam. Their denomination, which distinguishes them from Yemen’s Sunni majority, shapes their ethnic identity and has helped fuel their 20-year insurgency against the Yemeni state. In September of last year, Houthi rebels, taking advantage of the chaos caused by the spillover of the Arab Spring into Yemen, marched into Sana’a, which had been virtually abandoned by the government’s security forces, and took it over.

The surprising move caused many in the Middle East to accuse Iran, whose Shiite government maintains strong religious and ideological connections with Yemen’s Zaidi community, of using the Houthis as a proxy army in order to destabilize Saudi Arabia’s southern regions. The latter are also populated by Shiite tribes, who are ethnically affiliated with the Houthis and view Iran as a kind of spiritual homeland. In Washington, the alleged Iranian link to the Houthi insurgency has been pointed to repeatedly by lawmakers opposed to the recent agreement between the Islamic Republic and a group of nations that have come to be known as P5+1, representing the five permanent members of the United Nations Security Council plus Germany. The lawmakers argue that, while nominally agreeing to end its nuclear program, Tehran has been secretly conspiring to destabilize the entire Arabian Peninsula.

However, a report in online news agency The Huffington Post said on Monday that American intelligence officials are far from convinced that Iran is actually directing the Houthi insurgency. Citing “American officials familiar with intelligence” operations in Yemen, the New York-based news agency said Iran actively opposed the Houthis’ advance on the Yemeni capital in September of last year, and tried to prevent it. The Houthis, however, simply ignored Tehran’s advice and took over Sana’a. The Huffington Post quotes one unnamed American intelligence official who says that “it is wrong to think of the Houthis as a proxy force of Iran”. The article also quotes Bernadette Meehan, spokeswoman for the United States National Security Council, who says that “it remains [the NSC’s] assessment that Iran does not exert command and control over the Houthis in Yemen”.

If it is accurate, the US intelligence assessment would mean that Tehran is far more interested in promoting its agreement with the P5+1 than commandeering a proxy war in Yemen. Additionally, those who suggest that Yemen’s Houthis are guided by Iran appear to ignore the fact that the Zaidis follow a branch of Shiite Islam that differs markedly from Iran’s. Knowledgeable observers have pointed out that the Houthi insurgency is far more concerned with combatting local government corruption and having a say in the country’s internal power struggles than promoting Shiite Islam in Yemen and beyond.

Snowden documents reveal New Zealand spy program in Bangladesh

Dhaka, BangladeshBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
New documents released by American defector Edward Snowden reveal an extensive intelligence-collection operation in Bangladesh, operated by New Zealand with American and Indian collaboration. The documents were analyzed by The New Zealand Herald in association with The Intercept, which received them from Snowden, a former technical expert with the US National Security Agency, who now lives in Russia.

The principal file, entitled “National Security Agency Relationship with New Zealand”, marked “Top Secret”, is dated April 2013. It states that New Zealand’s Government Communications Security Bureau (GCSB), has been actively intercepting mobile telephone communications in Bangladesh since at least 2004. The document, which was authored by the NSA, describes the GCSB as the leading agency involved in collecting counterterrorist-related signals intelligence in Bangladesh.

Another file, also released by Snowden, and dated 2009, explains that the interception is carried out by a special GCSB unit named Signals Intelligence Development Team and codenamed OCR. It also mentions that the operation is headquartered in a “special collection site” in the Bangladeshi capital Dhaka, which is equipped with interception systems. The Herald notes that New Zealand does not have an embassy or any other official buildings in Bangladesh in which to operate listening facilities. It thus speculates that the interception systems must be located in an American-controlled building.

The NSA documents describe the Bangladesh operation as “a success story” for New Zealand’s intelligence community, adding that it has provided “unique intelligence leads”, whcih have “enabled successful counterterrorist operations” by a host of agencies. The latter include Bangladesh’s own State Intelligence Service, the US Central Intelligence Agency and intelligence agencies from nearby India.

Revealed: DEA’s massive phone tapping scheme that preceded NSA’s

Drug Enforcement AdministrationBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
For nearly a decade before 9/11 and the controversial phone tapping program enacted by the National Security Agency, another American intelligence organization, the Drug Enforcement Administration, operated a mass phone surveillance scheme. The scheme, which is no longer in effect, collected data on billions of phone exchanges involving Americans and became a blueprint for NSA’s post-9/11 monitoring efforts. The DEA surveillance program was first disclosed in a report by the Department of Justice in January of this year. But its history, as well as its full extent, were fully revealed on Tuesday by USA Today.

The paper said the DEA program was initiated in 1992, during the presidency of George Bush, Sr., and was aimed at monitoring call data to and from “designated foreign countries” that were “linked to drug trafficking”. But the program grew to monitor data on every call made to and from the US to as many as 116 nations, said the paper, including every country in the Americas. In all, billions of calls were monitored in the over two decades that the program lasted. Citing interviews with “more than a dozen current and former intelligence officials”, USA Today said the DEA surveillance program did not access the content of intercepted phone calls, but rather the pen-register data, namely which numbers were dialed and when.

The intercepted information enabled the DEA to trace transnational networks of traffickers and money handlers used by large drug cartels. Information acquired through the program was also used for non-narcotics-related investigations, said the paper. However, the two-decade-long program did not utilize court warrants, and was thus very similar to the NSA’s controversial wiretapping scheme revealed by a series of whistleblowers in the years following 9/11. USA Today said the DEA stopped the surveillance program in September of 2013. Shortly after that, said the paper, the database containing the information collected through the program was deliberately purged.

Turkish general claims CIA ‘may have had role’ in 2003 coup plot

Bilgin BalanliBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
A Turkish former four-star general, who was jailed for his role in an alleged coup plot by secularists in the Turkish military, has alleged in an interview that the United States may have advised the coup plotters. Bilgin Balanli was the only active-duty four-star general to be charged in connection with the so-called Balyoz Harekâti (Operation SLEDGEHAMMER) coup-plot case. The alleged plot became widely known in early 2010, when Taraf, a liberal Turkish daily, published documents from 2003 that outlined the plotters’ plans for a military takeover of government. According to Taraf, the conspirators were secularists within the ranks of Turkey’s military and intelligence agencies, who were opposed to the rule of the Islamist Justice and Development Party (AKP), headed by Recep Tayyip Erdoğan.

The documents outlined plans to bomb two mosques in Istanbul and bring down a Turkish fighter jet over the Aegean Sea, which would be blamed on Greece. The plotters hoped that the ensuing crisis would permit the military to assume power in the country. The AKP-led government reacted swiftly: on February 21, 2010, police operations took place in nearly a dozen Turkish provinces, leading to the arrests of over 40 leading coup plotters. Another 325 were charged in the following days. The alleged plotters argued that Operation SLEDGEHAMMER was simply an exercise that had been conceived as a scenario-based simulation for a military seminar. But the courts rejected their argument and sentenced nearly 300 of the accused to prison terms ranging from a few months to several years. More recently, however, most of those sentenced were released pending retrials. Many were acquitted last month on grounds that their civil rights had been violated during their initial trial.

Among those acquitted was General Balanli, who was about to be promoted to Chief of Staff for the Turkish Air Force when he was arrested in connection to SLEDGEHAMMER in 2010. His conviction meant that he had to resign from his post and relinquish his state pension. In his first lengthy interview since his acquittal, Balanli said he believes many of the coup planning documents had been authored by a non-Turkish intelligence agency, probably the US Central Intelligence Agency. Balanli was referring to allegations, made by many of the accused during the SLEDGEHAMMER trials, that an American senator had provided some of the coup planning documents, with the help of a retired Turkish military officer based in Istanbul. According to Balanli, much of the terminology and phraseology found in the plot documents was clearly not written by Turkish-language speakers. For example, said Balanli, the Turkish-language documents used the term “ocean” to refer to the Aegean Sea. “We do not use the word ‘ocean’ to refer to our seas”, said the Turkish general. “The term ‘ocean’ is only used by the US to refer to the sea”, he argued. “I believe that these documents were translated from the English, from the original American plan”, said Balanli.

The former general’s claim, though unsubstantiated, is bound to be refuted by Washington. It will, however, reinforce Turkish President Erdoğan’s claim that his pro-Islamist government has been the subject of plots and machinations from the West, and especially from Washington.

News you may have missed #891

Edward SnowdenBy IAN ALLEN | intelNews.org
►►Sophisticated malware found in 10 countries ‘came from Lebanon’. An Israeli-based computer security firm has discovered a computer spying campaign that it said “likely” originated with a government agency or political group in Lebanon, underscoring how far the capability for sophisticated computer espionage is spreading beyond the world’s top powers. Researchers ruled out any financial motive for the effort that targeted telecommunications and networking companies, military contractors, media organizations and other institutions in Lebanon, Israel, Turkey and seven other countries. The campaign dates back at least three years and allegedly deploys hand-crafted software with some of the hallmarks of state-sponsored computer espionage.
►►Canada’s spy watchdog struggles to keep tabs on agencies. The Security Intelligence Review Committee (SIRC), which monitors Canada’s intelligence agencies, said continued vacancies on its board, the inability to investigate spy operations with other agencies, and delays in intelligence agencies providing required information are “key risks” to its mandate. As a result, SIRC said it can review only a “small number” of intelligence operations each year.
►►Analysis: After Snowden NSA faces recruitment challenge. This year, the NSA needs to find 1,600 recruits. Hundreds of them must come from highly specialized fields like computer science and mathematics. So far the agency has been successful. But with its popularity down, and pay from wealthy Silicon Valley companies way up, Agency officials concede that recruitment is a worry.

News you may have missed #890

Kim Kuk-giBy IAN ALLEN | intelNews.org
►►US DEA agents given prostitutes and gifts by drug cartels. US Drug Enforcement Administration agents allegedly had “sex parties” with prostitutes hired by Colombian drug cartels overseas over a period of several years, according to a report released Thursday by the Justice Department. Former police officers in Colombia also alleged that three DEA supervisory special agents were provided money, expensive gifts and weapons from drug cartel members. Seven of the 10 DEA agents alleged to have participated in gatherings with prostitutes and received suspensions of two to 10 days.
►►Polish lieutenant accused of spying for Russia. A Polish Air Force pilot allegedly copied several thousand flight plans for F-16 fighters and handed them to Russian intelligence. According to Polish media, the airman was arrested by authorities last November, but the information has only recently emerged. The pilot was allegedly suspended from his duties, his passport was confiscated, and he was banned from leaving the country. Some reports suggest that soon after the arrest of the lieutenant, a Russian diplomat was expelled from the country for spying.
►►North Korea claims arrest of South Korean spies. North Korea said it had arrested two South Koreans engaged in espionage. The two arrested men, identified as Kim Kuk-gi (see photo) and Choe Chun-gil, were presented at a press conference in Pyongyang attended by journalists and foreign diplomats. A North Korean media report said Kim and Choe had gathered information about North Korea’s “party, state and military secrets”. It was not immediately clear where or when the two men were arrested. In Seoul, the country’s intelligence agency said the charge that the two men were working for the agency was “absolutely groundless”.

‘Gloves are coming off’ in US-Israel clash over Iran, says intel insider

Benjamin Netanyahu and Barack ObamaBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
An American former intelligence operative has called the latest revelations of Israeli spying against the United States “appalling” and warned that “the gloves are coming off” in the clash between Washington and Tel Aviv over Iran. The unnamed former operative, described as having “long, firsthand familiarity with Israeli operations”, told Newsweek magazine’s intelligence correspondent Jeff Stein that he was not surprised to find out Israel has been spying on the closed-door talks between the US and the Islamic Republic.

He was referring to The Wall Street Journal’s leading article on Monday, which alleged that the Jewish state’s intelligence services have been spying on American officials during their closed-door negotiations with the government of Iran over its nuclear program. The paper said the spy operation against the US forms part of a broader campaign by Tel Aviv to sabotage the talks, which aim to bridge the differences between the Islamic Republic and a group of nations that have come to be known as P5+1, representing the five permanent members of the United Nations Security Council plus Germany.

Newsweek has reported before allegations about aggressive Israeli espionage against the US. Last year, Stein elicited a strong reaction from the Israeli government when he quoted Congressional staffers saying that America’s Jewish allies had “crossed red lines” in their efforts to steal American secrets. According to Stein, intelligence representatives had briefed members of Congress about Israeli spy operations against US interests that were “unrivaled and unseemly” and had reached levels far higher than similar activities by other allied countries, such as Britain or Japan.

This time, however, says Stein, Israeli actions “mark a new frontier” in the intelligence rivalry between Washington and Tel Aviv. He quotes an American former intelligence insider who condemns Israeli efforts to sabotage US-Iranian talks as “manipulation of our institutions” and blasts American lawmakers siding with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu as “useful idiots” who “sacrifice the US national interest for a foreign ideology”, namely “Likud rightwing Zionism”. The unnamed source added that the controlled leaks about the widening rift in US-Israeli relations reveal the anger currently being felt in Washington against the Israeli government. Behind closed doors, officials in the White House, the foreign-policy and intelligence communities “are prepared to act on that anger”, he concluded.

Israel ‘spied on the United States’ during Iran nuclear negotiations

Benjamin Netanyahu and Barack ObamaBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
The intelligence services of Israel have allegedly been spying on American officials during their closed-door negotiations with the government of Iran over its nuclear program. The Wall Street Journal said the spy operation forms part of a broader campaign by Tel Aviv to sabotage the talks, which are aimed at bridging the differences between the Islamic Republic and a group of nations that have come to be known as P5+1, representing the five permanent members of the United Nations Security Council plus Germany.

In a leading article published on Monday, the paper said it decided to reveal the existence of the Israeli spying program after interviewing “more than a dozen current and former US and Israeli diplomats, intelligence officials, policy makers and lawmakers”. Ironically, according to The Journal, the administration of US President Barack Obama found out about the Israeli spying after instructing American intelligence agencies to conduct a counterintelligence operation against Tel Aviv, in order to see what they knew about the secret negotiations with Iran. After spying on Israeli government officials, the American agencies concluded that they were in possession of confidential information that could only have been acquired from spying on participants in the negotiations.

According to The Journal, American officials were not surprised by the spying. But they were especially perturbed, said the paper, to find out that the Israeli government proceeded to leak the secret information to American lawmakers opposed to a possible deal with Iran, in order “to undermine US diplomacy”, according to one unnamed senior American official.

Israeli officials told The Journal that Tel Aviv had indeed acquired confidential information about the negotiations, but that they had done so by spying on Iranian, not American, negotiators. Speaking late on Monday, a spokesman for the office of the Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu said the American newspaper’s allegations were “utterly false. The state of Israel does not conduct espionage against the United States or Israel’s other allies”, he said, adding that the “false allegations” were “clearly intended to undermine the strong ties between the United States and Israel”.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 885 other followers