Analysis: How does Israel recruit Palestinian informants in Gaza?

Erez border crossingBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
According to human-rights organizations, the Palestinian group Hamas has executed over 50 alleged Israeli informants in the Gaza Strip. Nearly two dozen Gaza residents were accused of collaborating with Israel and summarily shot in the weeks following the recent war between Israel and Hamas. There are serious concerns over the absence of appropriate legal processes in these executions. The issue of legal standards aside, however, there is little question that Israeli intelligence agencies have for decades relied on Palestinian informants to gather information on Arab communities in Israel and the Occupied Territories. These individuals provide the Israeli intelligence establishment with human intelligence or plant technical surveillance equipment as instructed by their handlers. But how do Israeli intelligence agencies, including the Mossad and Shin Bet, recruit Palestinian informants in difficult-to-penetrate places such as the Gaza Strip?

Palestinians who have been personally wronged by Hamas, or who oppose the militant group’s seven-year rule in the Gaza Strip, constitute low-hanging fruit for Israeli recruiters. Other informants, such as petty-thieves and other small-time criminals, are recruited through traditional intelligence techniques that include entrapment or blackmail. But it would be reasonable to assume that most recruits are lured by direct cash payments. Unemployment in the Gaza Strip is currently estimated at 40 percent, which makes offers of cash extremely enticing for a significant segment of the Gazan population. One officer in the Shin Bet —Israel’s domestic intelligence agency— said recently in respect to the recruitment of informants that “everything starts and ends with money”.

Read more of this post

About these ads

China charges its ambassador to Iceland with spying for Japan

Ma JisengBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
Authorities in China have reportedly arrested the Chinese ambassador to Iceland on suspicion of spying on behalf of Japan, according to media reports. Ma Jiseng, 57, is a career diplomat who spent over eight years at the embassy of China in Japan. He was there in two separate stints, from 1991 to 1995 and from 2004 to 2008. In December of 2012, he arrived with his wife to Reykjavik, Iceland, where he assumed the post of China’s ambassador in the Nordic island nation. But, according to reports in the Icelandic media, Ma hurriedly left Reykjavik for Beijing on January 23 of this year, telling his staff that he was supposed to return in March. His wife followed him soon afterwards. Today, nearly eight months later, Ma and his wife have yet to reappear in the Icelandic capital. The plot thickened last week, when the online Chinese-language review Mingjing News published a news story claiming that Ma and his wife had been summoned back to Beijing and arrested upon arrival by Chinese authorities “for spying on behalf of Japan”. Shortly afterwards, Kai Lei, editor at the Hong Kong-based Wenweipo Chinese-language newspaper, blogged that Ma had been “arrested by [China’s] Ministry of State Security” on suspicion of “leaking international secrets to Japan”. According to the media reports, Ma was believed to have been recruited by Japanese intelligence during his second diplomatic stint in Tokyo, which lasted from 2004 to 2008. Interestingly, however, the reports about Ma’s alleged arrest began vanishing from Chinese news media websites just hours after they initially appeared. Reporters in Iceland turned to the country’s Ministry of Foreign Affairs, who said the Chinese embassy in Reykjavik claimed Ma was unable to return to Iceland “due to personal reasons”. Meanwhile, the Chinese Ministry of Foreign Affairs refuses to comment on the case. Read more of this post

Secret program gives US, UK spies access to German telecoms

 Deutsche Telekom headquarters in BerlinBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
American and British intelligence services have access to the network structure of German telecommunications through a top-secret program likened to a “Google Earth of the global Internet”, say reports. The program, codenamed TREASURE MAP, was first revealed late last year by The New York Times. The paper described it as a “sophisticated tool” that was designed by the United States National Security Agency as a “massive Internet mapping, analysis and exploration engine”. The paper said at the time that TREASURE MAP provided the NSA with a “near real-time, interactive map of the Internet” and gave it a “300,000 foot view” of the World Wide Web. Now German newsmagazine Der Spiegel has said that the top-secret program allows the NSA and its British counterpart, the General Communications Headquarters, to map the entire network of German telecommunications providers. The latter include the partially government-owned Deutsche Telekom, as well as several large local service providers, such as Stellar Telecommunications, Cetel, Inc., and NetCologne. Der Spiegel said TREASURE MAP collected network and geo-location data from each of these companies, thus allowing the NSA and GCHQ to map “any device, anywhere, all of the time”. These data permit the immediate identification of the owner and location of any computer or mobile device, by connecting the latter with unique Internet protocol addresses. The German magazine likened TREASURE MAP to “the Google Earth of the Internet” and said it gave its users access to the mapping of the German Internet, but also pointed to the addresses and locations of individual subscribers’ routers, as well as to targeted computer and smart phone devices. The data acquired through TREASURE MAP included “trade secrets and sensitive information, said Spiegel. Read more of this post

Mystery spy device found in Lebanon detonates remotely, kills one

Cyprus, Israel, Syria, LebanonBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
A mysterious spy device found in Lebanon was detonated remotely by what some say was an Israeli drone, killing one man and injuring several others. According to Lebanon’s Al-Manar TV, the alleged spy device was uncovered last week by a Lebanese military patrol near the village of Adloun in southern Lebanon. Most of the region is firmly controlled by Hezbollah, the Shiite militant group that governs large swathes of the Lebanese territory. The report was later confirmed by the Lebanese Army, which said that the device had been attached, probably by Israel, to the telecommunications network belonging to Hezbollah. The militant group operates its own telecommunications network and its own news media, including Al-Manar, the television station that broke the news of the discovery of the spy device. However, as soon as Hezbollah forces gathered around the “strange device”, an aircraft appeared overhead and remotely detonated the device “from a distance”. The TV station said Hezbollah member Hassan Ali Haidar was killed in the explosion. Last week’s incident was not the first report of an exploding spy device found attached to Lebanese telecommunications networks. In October of 2009, Lebanese authorities discovered three communications interception devices near Lebanon’s border with Israel. Two of the devices self-destructed by exploding as Lebanese security personnel were approaching. Members of the Lebanese Armed Forces decided to detonate a third device, fearing that it too might explode. A year later, at least two mysterious spy devices were discovered in mountain ranges around the Lebanese capital Beirut. The devices were found carefully concealed inside fake boulders in the mountain of Sannine, directly north of Beirut and in Barouk, which is adjacent to the city’s southern suburbs. The devices consisted of surveillance cameras, electronic transmitters, as well as satellite signal reception systems. Read more of this post

Estonian intelligence officer ‘abducted’ by Russian spies

EstoniaBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
The Estonian Ministry of Foreign Affairs has summoned the Russian ambassador in Tallinn to complain about the alleged abduction of an Estonian intelligence officer by Russian forces, which it says occurred on Estonian soil. A statement from the Ministry said the Estonian intelligence officer, named Eston Kohver, has worked since 1991 for the Internal Security Service of Estonia, known as KaPo. Speaking to reporters on Friday, KaPo Director Arnold Sinisalu said Kohver had been kidnapped by a team of “unidentified individuals from Russia”. The Estonian side claims that the abduction occurred in the vicinity of Luhamaa, a border-crossing facility in southeastern Estonia, which connects the small Baltic country with its Russian neighbor. Sinisalu said KaPo investigators had detected “signs of a scuffle” at the scene of the abduction, as well as vehicle tracks “leading from Russian to Estonian soil”. Subsequent reports in Estonian media alleged that the Russian abductors had managed to jam radio communications in the area prior to snatching Kohver. They also employed smoke grenades during the operation, which would explain a number of “explosions” heard in the vicinity, according to Estonian police spokesman Harrys Puusepp. But Russian sources dismissed the Estonian government’s claims, saying that Kohver had been detained while on Russian soil. Russian media reported that the Estonian counterintelligence officer had been captured by Russia’s Federal Security Service, known as FSB, while undertaking an “espionage operation” inside Russia. Reports in the Russian press said Kohver was caught in Russia’s Pskov region, carrying a loaded firearm, €5,000 ($6,500) in cash, “covert video recording equipment”, an “eavesdropping device”, as well as “other items relating to the gathering of intelligence”. A statement from the FSB said the Estonian operative had been captured while taking part in “an undercover operation” on behalf of KaPo. Read more of this post

US intelligence official says ISIS still below al-Qaeda’s strength

Matthew OlsenBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
Despite the rapid rise of the Islamic State in the Middle East, the strength of the young organization is still not comparable to that of al-Qaeda, which remains the world’s dominant Islamist group, according to the United States’ most senior counterterrorism official. This was the view expressed on Wednesday by Matthew Olsen, Director of the US National Counterterrorism Center (NCTC), who is preparing to step down later this year. Based in McLean, Virginia, the NCTC is the part of the Office of the Director of National Intelligence that advises the US government about terrorism. Olsen said there is no doubt that the Islamic State —also known as the Islamic State of Iraq and al-Sham, or ISIS— has made “dramatic territorial gains in Syria and Iraq” and is displaying unmatched abilities in utilizing online social networking platforms to spread propaganda. Additionally, an increasing number of Muslim extremists view the Islamic State as “the new leader in the global jihadist movement”, said Olsen. But he added that NCTC experts have come to the conclusion that the Islamic State does not currently pose a direct threat to America or Western Europe, and said that the risk of a “spectacular, al-Qaeda-style attack” on American or European targets is negligible. America’s senior terrorism advisor went on to claim that al-Qaeda remains a more serious adversary for American interests than the Islamic State, and that the new organization is “significantly more limited than al-Qaeda was in the run-up to 9/11”, at which time it maintained underground cells across Europe and the US. Olsen continued by saying that there was “simply no credible information” that the Islamic State was planning to attack US targets anywhere outside the immediate surroundings of its territorial stronghold in Iraq and Syria. Read more of this post

Fearing Soviet invasion, FBI trained Alaskan spies, files show

Russia, Alaska, CanadaBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
The United States government set up a secret network of citizen-spies in Alaska in response to concerns that the Soviet Union was planning to invade the territory, newly declassified documents show. The documents, dating from 1950, were given to the Associated Press by The Government Attic, a website specializing in publishing US government files obtained through Freedom of Information Act requests. The news agency said on Sunday that the Federal Bureau of Investigation decided to set up the secret network of agents in the 1950s, after it was warned by the US Air Force that a Soviet invasion of Alaska was “a real possibility”. One FBI memo from the time stressed the likelihood that Moscow would stage an airborne invasion of what was then the US territory of Alaska, using “bombing and the dropping of paratroopers”. Responding to such concerns, FBI Director J. Edgar Hoover authorized Operation WASHTUB, which involved the establishment of a “stay-behind” force of nearly 100 citizen-agents recruited from the local population. The operation, which was also known by several other codenames, including CORPUSCLE, STIGMATIC and CATBOAT, was headed by Hoover protégé Joseph F. Carroll, of the Air Force’s Office of Special Investigations. From 1951 to 1959, the OSI, in association with the FBI, recruited Alaskan woodmen, fishermen, pilots, and others, paying them up to $3,000 a year (nearly $30,000 in today’s currency), a sum which was to be doubled following a Soviet invasion. The “stay-behind” agents were to retreat to predetermined hideouts throughout Alaska, unearth hidden caches of food, survival supplies, and communications facilities, and transmit information about Soviet movements. The Associated Press report suggests that the concept of stay-behind agents in Alaska was novel in those early stages of the Cold War. But the report fails to mention Operation GLADIO, the stay-behind program instituted by the North Atlantic Treaty Organization in Europe, which appears to have preceded Operation WASHTUB by at least two years. Read more of this post

John Walker, head of Cold-War-era Soviet spy ring, dies in prison

John Anthony WalkerBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
A retired United States Navy sailor, who led one of the most prolific Soviet spy rings in America during the Cold War, and made over $2 million in the process, has died in prison, where he had been serving a life sentence. John Anthony Walker, Jr., retired from the US Navy in 1976 as a Warrant Officer, having previously served as a radio operator and technical communications expert. He held a top-secret clearance for most of his Navy career. In 1967, Walker had walked into the Soviet embassy in Washington, DC, and had given Soviet officials a few US military codes as samples. The exchange sparked a cooperation that lasted 17 years, as the Soviets initially placed Walker on a $1,000-a-week salary, promising to upgrade his income if he delivered more classified material. Eventually, Walker recruited his older brother, Arthur Walker, a US Navy lieutenant commander, who had left the Navy and was working for a US military contractor. He also recruited his oldest son, Michael, who was a US Navy seaman aboard the nuclear aircraft carrier USS Nimitz and was able to clandestinely photograph classified documents he found on the ship. Walker also recruited one of his best friends, Jerry Whitworth, whom he had befriended when Whitworth was a student. He convinced the impressionable young man to enlist in the US Navy for the purpose of providing the spy ring with classified information. Whitworth eventually became a chief radioman for the Navy. The spy ring Walker set up conducted espionage on an industrial scale, providing the USSR with classified information for nearly two decades. The stolen information, which included the daily code configurations for several encryption devices used by the US Navy, allowed Moscow to decode over a million US navy messages. The breach perpetrated by the Walker spy ring is considered among the largest in American military history. Vitaly Yurchenko, a high-ranking officer in the Soviet KGB, once described the Walker spy ring as “the greatest case in Soviet intelligence history”. But the ring was busted in May of 1985 following an extensive counterintelligence operation by the Federal Bureau of Investigation. Read more of this post

US sharing intelligence with Syrian government, say sources

ISIS parade in SyriaBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
The United States is secretly sharing intelligence about the Islamic State with the government of Syria, according to sources. On Monday, American officials told the Associated Press that US President Barack Obama had authorized reconnaissance flights over Syrian airspace with the aim of gathering intelligence on the Islamic State —known previously as the Islamic State of Iraq and al-Sham, or ISIS. Pentagon officials said the reconnaissance flights are intended to collect “additional intelligence” on the Islamic State’s troop movements in Syria. Their ultimate goal is reportedly to assist the president and his advisors as they contemplate whether the US should launch airstrikes against Islamic State targets on Syrian soil. One American official told the news agency that the reconnaissance flights constituted “an important avenue for obtaining data” and said they would satisfy the “need for reliable intelligence from Syria”. But another source told French news agency Agence France Presse on Tuesday that the intelligence gathered from US reconnaissance flights was being shared with the Syrian government “through Iraqi and Russian channels”. Quoting “a regional source”, the Paris-based news agency said Damascus has been receiving lists of Islamic State targets on Syrian territory “from a Western country” since before mid-August. If these reports turn out to be accurate, it would mean that Washington is essentially collaborating for the first time with one of its arch-enemies in the Middle East, a regime which, in the past, it has come close to bombing. It would also bring American policy in the region closer to that of Russia, which has supported the regime of Syrian President Bashar al-Assad since the start of the civil war, arguing that it is preferable to the instability represented by opposition forces. Read more of this post

Failed Nazi spy mission in UK ‘was sabotaged by German dissidents’

Abwehr clerks in 1939By JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
A new book authored by a German historian argues that a botched Nazi spy mission in World War II-era Britain was deliberately sabotaged by anti-Nazi intelligence officials within the ranks of the Third Reich. In 1940, Adolf Hitler was actively laying the groundwork for Operation SEA LION, Nazi Germany’s plan to invade the United Kingdom. In preparation for the invasion, the German leadership authorized the Hamburg bureau of the Abwehr, Nazi Germany’s military intelligence agency, to send into Britain a group of Nazi spies tasked with helping pave the way for the invasion. In September of 1940, a dozen Nazi intelligence operatives entered Britain during nighttime infiltration missions, some by parachute, and some by small inflatable boats. They had ostensibly been selected for the mission based on their ability to assimilate into British society. But Operation LENA, as the Abwehr codenamed the project, ended in abject failure. The near-comical behavior of the Nazi spies led to all of them getting arrested by British authorities within weeks. Some were detained after locals reported that they spoke English with heavy foreign accents. Nearly all of them lacked basic understanding of even the simplest British customs: indicatively, two of the spies were arrested in Scotland when they were found cycling on the wrong side of the road. Others were caught carrying German sausages and other continental consumer items among their personal belongings. The mainstream historical explanation of Operation LENA’s utter failure coincides with a British wartime report, which attributes it on the Nazi spies’ “own stupidity”. But a new book published this summer by German historian Monika Siedentopf, argues that LENA had been compromised from the very beginning by anti-Nazi officials inside Germany’s military intelligence community. The book, published in German by DTV Premium, is titled Unternehmen Seelöwe: Widerstand im deutschen Geheimdienst —in English, Operation Sea Lion: Resistance Inside German Intelligence. It is based on Siedentopf’s six-year study of material in the German National Archives, as well as in the personal wartime archives of senior German intelligence officers. She argues that Operation LENA stands out in its amateurism compared to other wartime infiltration operations by Germany’s Abwehr. And she concludes that LENA’s failure was not due to operational incompetence, but rather resulted from deliberate sabotage by a group of anti-Nazi intelligence officers. Read more of this post

Canada bans Chinese reporters over spy concerns

Stephen HarperBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
The office of the prime minister of Canada has banned reporters working for China’s state-owned media from covering the Canadian leader’s official trip to the Arctic, due to concerns that they may be spies. For the past several summers, Canada’s Prime Minister Stephen Harper has undertaken official tours of the Canadian Arctic, in an effort to promote the country’s northern economy and attend military exercises. However, in a move that has raised eyebrows in Ottawa and Beijing, the organizers of the trip have issued a ban on a number of Chinese reporters from joining the Canadian prime minister’s entourage. The Winnipeg Sun reported on Wednesday that the unprecedented step was taken over concerns that the Chinese journalists in question may in fact be intelligence operatives in the service of China. The paper cited a quote by a spokesman from the office of the prime minister, who reportedly told the Québecor Média International news agency that “certain news outlets are no longer welcome” to travel with the prime minister. It appears that the reporters in question include primarily those working for The People’s Daily newspaper and the Xinhua news agency, both of which are owned by the government of China. Two Chinese journalists working for these outlets, Li Xue Jiang, and Zhang Dacheng, caused controversy during Harper’s trip to the Arctic in 2013. The two appeared to show more interest in photographing their fellow journalists and the interior of Canada’s prime ministerial airplane than covering Harper’s trip. Li even wrote an article for the Chinese-language edition of The People’s Daily at the time, in which he mentioned that he had come under suspicion of spying for China, saying that a secretary from the office of the Canadian prime minister had tasked an officer of the Royal Canadian Mounted Police to keep an eye on him. IntelNews readers will recall that in 2012 Canadian reporter Mark Bourrie resigned his post as parliamentary correspondent for Xinhua, accusing the Chinese news agency of running spy operations in Canada. Read more of this post

‘Sensitive files’ stolen as Saudi motorcade is ambushed in Paris

George V hotel, ParisBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
A 12-vehicle entourage transporting a Saudi royal to a Paris airport was ambushed on Monday in cinematic fashion by heavily armed men, who stole a suitcase full of cash and diplomatic files described as “sensitive”. French police are trying to determine whether the ambush, which occurred on Monday evening just north of downtown Paris, was aimed at the money or the documents, which French newspaper Le Parisien described as “sensitive”. According to French police, the Saudi motorcade was heading from the renowned Four Seasons George V hotel on the Champs Elysées to Le Bourget airport, 15 miles north of Paris, which handles private jets. But as the convoy drove through Porte de la Chapelle, two BMWs without license tags suddenly made their way to the top of the motorcade and forced it to stop. Within seconds, eight heavily armed men brandishing handguns and AK-47s stormed out of the two cars and hijacked a Mercedes minivan that was part of the motorcade. Several of them boarded the vehicle and drove away, taking with them its three occupants, a driver, a bodyguard and another official. Later on, the three hostages were abandoned by the side of the road. The minivan, as well as one of the two BMWs used by the armed assailants, were later found burnt out in the village of Saint-Mesmes, northeast of the French capital. But the thieves took with them a suitcase containing €250,000 ($330,000) in cash, as well as what the French press said were “important diplomatic documents”. One French police detective told journalists that the operation was “clearly an ambush by a commando group that was well-informed” about the movements of their target and “quite expert [...] and aware of what they would find by attacking this one vehicle [the Mercedes minivan] and not the others”. Another police detective said the nature of the incident would change drastically into “something more complicated” if it were determined that the gunmen were going after the documents, and not the cash in the minivan. Police sources have not revealed the identity of the Saudi royal involved in the incident. But the Four Seasons George V hotel, from which the Saudi convoy departed, is owned by Prince Al-Waleed bin Talal bin Abdulaziz al Saud, Read more of this post

German intelligence spied on American, Turkish officials

BND headquarters in BerlinBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
German intelligence agencies have spied on two successive American secretaries of state and are actively engaged in espionage in Turkey, even though both countries are allied members of the North Atlantic Treaty Organization. German newspaper Süddeutsche Zeitung reported last week that German spies intercepted at least one telephone call made by American politician Hillary Clinton, while she was serving as secretary of state. The Munich-based newspaper said the intercepted telephone call was made over an unencrypted line while Clinton was travelling on an airplane belonging to the United States government. On Sunday, German newsmagazine Der Spiegel added that the interception of Clinton’s telephone call occurred in 2012, when the American secretary of state telephoned the former Secretary General of the United Nations Kofi Annan to discuss his mediation efforts over the Syrian civil war. Der Spiegel said that Clinton had not been a direct target of a German intelligence operation and that her telephone conversation with Anan had been intercepted “by accident”, after it “quasi-randomly entered the listening network” of the BND, Germany’s federal intelligence agency. Spiegel added that the BND officers who conducted the interception passed the recording on to their superiors. The newsmagazine said that Clinton’s successor, John Kerry, also had a telephone conversation intercepted by the BND in 2013, again by accident. This time, however, the German intelligence officers immediately deleted the intercepted conversation, according to Spiegel. The article goes on to add that German intelligence circles insist the wiretapped conversations of the two US secretaries of state were accidentally recorded within the context of other intelligence-collection operations, and that the American politicians were not in and of themselves targets of the BND. The Spiegel article goes on to state, however, that the BND has been actively conducting espionage operations in NATO member-state Turkey since at least 2009. Read more of this post

Germany wants foreign embassies to declare their spy employees

German Foreign OfficeBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
German authorities have asked that foreign embassies and consulates on German soil officially disclose the names of their personnel involved in intelligence work. German newsmagazine Der Spiegel said that the German Foreign Office has been systematically contacting consular authorities from every foreign nation located in Germany. In each case, the foreign consular representatives have been issued formal requests to release “through official diplomatic channels” an exhaustive list of names of their intelligence operatives operating in Germany under diplomatic cover. All foreign embassies and consulates had been contacted by last Wednesday, said the report. The requests stipulate that the lists must include all personnel working out of a foreign nation’s embassy or consulate, as well cultural institutes, military installations, commercial entities, or other institutions associated with a foreign country. It is generally assumed that a significant number of employees in embassies and consulates are intelligence personnel, working under diplomatic cover; they invariably hold titles such as “military attaché”, or “political officer”, and are generally protected with diplomatic immunity. A small number of these intelligence officers voluntarily make their presence known to the corresponding intelligence agency of their host country, and are thus officially declared and accredited with the government of the host nation. They typically act as points-of-contact between the embassy and the intelligence agency of the host nation on issues of common concern requiring cross-country collaboration or coordination. But the vast majority of intelligence personnel stationed at a foreign embassy or consulate operate without the official knowledge or consent of the host country. Governments generally accept this as a tacit rule in international intelligence work, which is why Berlin’s move is seen as highly unusual. Der Spiegel described it as an effort “towards more transparency”, aimed at “increasing the pressure on foreign intelligence services to disclose their activities in Germany”. Frank-Walter Steinmeier, Germany’s Minister of Foreign Affairs, described the move as a diplomatic effort to establish trust between Berlin and its foreign partners. Read more of this post

Soviet documents ‘identify New Zealand diplomat as KGB spy’

Bill SutchBy JOSEPH FITSANAKIS | intelNews.org
A batch of documents from the so-called ‘Mitrokhin archive’, which were made public late last week, have reportedly identified a former New Zealand senior diplomat as a Soviet spy. William Ball Sutch was born in 1907 and received a PhD in economics from Columbia University in the United States in 1932. Shortly afterwards, he returned to his native New Zealand in the midst of the Great Depression. At around that time he traveled to the Soviet Union, but showed no outward interest in communism. He entered government service, working for several departments, including the Ministry of Supply and the Department of Industries and Commerce, where he rose to the post of secretary in 1958. Prior to that, he had represented Wellington at the United Nations headquarters in New York in the early 1950s. He retired in 1965 as head of New Zealand’s Department of Industries and Commerce, and died in 1975. A year before his death, however, Sutch was the main subject in the most sensational spy scandal in New Zealand during the Cold War. He was arrested in a counterintelligence operation in Wellington while secretly meeting Dimitri Razgovorov, an officer of the Soviet KGB. Sutch, who had been monitored by the New Zealand Security Intelligence Service (NZSIS) for quite some time prior to his arrest, was charged under the country’s Official Secrets Act. But eventually he was found not guilty after an eventful five-day trial, which took place amidst a media blitz in the Kiwi capital. Now, however, the Wellington-based Dominion Post newspaper says it has acquired copies of internal KGB documents that identify Sutch as a KGB recruit. The Australian-owned newspaper says the documents are part of the massive archive transported to the United Kingdom in 1992 by the late Vasili Mitrokhin. Mitrokhin was a Soviet archivist for the KGB, who painstakingly copied tens of thousands of pages of the spy agency’s files prior to defecting to Britain following the dissolution of the USSR. The latest batch of papers, which were made public at Cambridge University’s Churchill College, indicate that the New Zealand diplomat worked for the KGB for 24 years prior to his 1974 arrest. Read more of this post

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 682 other followers